OVER HET ASSOCIATIEVERDRAG MET OEKRAÏNE



Nederland Denkt Dat heeft in februari 2016 subsidie gekregen van de Referendum Commissie "ten behoeve van maatschappelijke initiatieven die zich ten doel stellen het publieke debat in Nederland over aan het referendum onderworpen wet te bevorderen." Nederland Denkt Dat was al een bestaande site, app, en sociale media info structuur die met grote regelmaat stellingen lanceerde. Het doel van Nederland Denkt Dat is om op een simpele, snelle en gebruiksvriendelijke manier de mening van Nederland te peilen over onderwerpen in het nieuws.

In de campagne hebben we een neutrale positie ingenomen dus niet voor en niet tegen. Van het geld van de referendum commissie heeft Nederland Denkt Dat het volgende gedaan: Vanuit de inhoud van het verdrag hebben we stellingen ontwikkeld die met eens of oneens beantwoord konden worden. De stellingen waren zo geformuleerd dat als je het eens was met de stelling je het ook eens was met de vraagstelling van het referendum.
We ontwikkelde een speciale referendum pagina met een diagram dat de uitslag van het referendum aangaf aan de hand van de antwoorden op stellingen van bezoekers op Nederland Denkt Dat. Dit diagram gaf realtime aan hoe de verhouding tussen voor- en tegenstemmers was.
Voor de site werd de mogelijkheid gerealiseerd om jezelf te registreren en in te loggen. Na inloggen zag je een pagina met de stellingen over het referendum en de antwoorden die je gegeven had. Een diagram gaf aan in hoeverre je voor of tegen de referendum vraag was.

Strategie
Om alles te promoten kochten we op sociale media advertentie ruimte in om de marketing campagne die we opgezet hadden te ondersteunen. Vier weken voor het referendum startte we de marketing campagne om bezoekers naar de site, Twitter en de Facebookpagina van Nederland Denkt Dat te krijgen. Iedere dag werden er 6 tot 10 actuele stellingen geformuleerd waarvan er één actief gepromoot werd. Deze stelling had als doel bezoekers naar de site te trekken om ze stellingen van die dag te laten beantwoorden. Op de site werd ook onze app gepromoot. We promootte niet alleen stellingen over de Oekraïne maar ook stellingen over onderwerpen die op die dag actueel waren. Alles met het doel bezoekers naar de site en met name naar de special referendum pagina te trekken. We werkten met een team van vier mensen die dagelijks de campagne aanscherpte, visuals maakte, stellingen formuleerde en de sociale media bijhielden en monitorden.

Pers
In het begin kregen we wat pers, met name over de aanvraag van de subsidie. De kritiek was met name dat we niets of weinig met het geld deden. Deze kritiek kwam allemaal voordat we de extra functionaliteit hadden gelanceerd. Nadat de extra functionaliteit gerealiseerd was, hebben we geen pers meer gehad.
- NRC - Thijs Niemantsverdriet: Binnenharken van zak geld voor referendum is vrij simpel
- Volkskrant - Dion Mebius: Vraagtekens bij besteding subsidiegeld voor Oekraïnereferendum
- Nederland Denkt Dat - Reactie subsidiediscussie


Resultaat
We hebben met de campagne het volgende bereikt:
Onze advertenties zijn 3.604.762 keer gezien
- 545.488 vanuit Facebook
- 334.252 vanuit Twitter
-2.725.022 vanuit Adwords

De marketing heeft de volgende resultaten opgeleverd:
In totaal is er 31.867 keer op een advertentie geklikt:
- 18.549 vanuit Facebook
- 5.370 vanuit Twitter
- 7.948 vanuit Adwords

De app is in totaal 249 keer geïnstalleerd
- iOS 109
- Android 140

Op Facebook heeft de campagne in totaal tot 1.975 commentaren op geposte berichten geleverd. De Facebook pagina van Nederland Denkt Dat heeft 985 likes erbij gekregen. Op Twitter heeft het 200 nieuwe volgers opgeleverd.

Van de 189 stellingen die we in die tijd gelanceerd hebben, waren in totaal 23 die specifiek over de inhoud van het verdrag gingen. Daarnaast hadden we nog eens 39 extra stellingen over de Oekraïne en een aantal over de EU. De populairste stelling was "Ondanks de onrust in het land, is Oekraïne een goede handelspartner." Deze had in totaal 1141 stemmen. Alle stellingen samen zijn 290.872 keer gezien en 47.465 x beantwoord. De site heeft 12.129 unieke bezoekers getrokken. Het hoogte punt lag op 5 april met 2.063 bezoekers. Het grootse gedeelte van de bezoekers bezocht de site via hun mobiel namelijk 42,3% tegen 35,5% op desktop en 22,2% op tablet. Een bezoeker bleef gemiddeld 2:40 minuten op de site. Voor de app lag het aantal unieke bezoekers op 278 met het hoogste aantal op 29 maart, namelijk 49. De uiteindelijk uitslag van het referendum vanuit de bezoekers van Nederland Denkt Dat was 69% tegen en 31% voor.

Hieronder is een overzicht van de percentages antwoorden en het aantal stemmen van de vragen die specifiek over het referendum gingen.



referendum uitslag

23 referendum vragen 31% eens 69% oneens
Vraag
Jij
ONEENS / EENS
5-4-2016 - Ondanks de onrust in het land, is Oekraïne een goede handelspartner.
25% - 75% 1141
5-4-2016 - Nederland moet solidair zijn met de demonstranten van de Maidan-revolutie.
34% - 66% 962
5-4-2016 - Een 'Nee' tijdens het Oekraïne referendum maakt Nederland internationaal onbetrouwbaar.
21% - 79% 796
5-4-2016 - Er hoeven geen invoerrechten te worden geheven tussen de EU en Oekraïne.
37% - 63% 1095
4-4-2016 - De Europese Unie moet helpen Oekraïne te stabiliseren, omdat we daar zelf van profiteren.
37% - 63% 819
5-4-2016 - Het associatieverdrag is een effectief middel om corruptie en homohaat in de Oekraïne te bestrijden.
21% - 79% 975
4-4-2016 - Ik denk dat het associatieverdrag Nederland meer op zal leveren dan dat het zal kosten
20% - 80% 935
5-4-2016 - Bij een 'nee' op 6 april laat Nederland de bevolking van Oekraïne in de steek.
22% - 78% 774
5-4-2016 - Het assosciatieverdrag is een goede manier om Rusland buiten de Europese invloedsfeer te houden.
27% - 73% 810
5-4-2016 - Oekraïners mogen visumvrij naar de EU reizen.
21% - 79% 743
5-4-2016 - Het instellen van een vrijhandelszone met Oekraïne is een goed idee.
32% - 68% 714
5-4-2016 - De EU mag meer met Oekraïne gaan samenwerken op het gebied van veiligheid en defensie.
34% - 66% 676
5-4-2016 - Het is belangrijk dat Oekraïne dezelfde standaarden heeft qua mensenrechten als de Europese Unie.
78% - 22% 682
5-4-2016 - Om vrije handel te bevorderen, moet de rechtsstaat van Oekraïne worden versterkt.
60% - 40% 950
5-4-2016 - Het is belangrijk dat Oekraïne meer bij het militaire beleid van de EU wordt betrokken.
21% - 79% 829
5-4-2016 - Het associatieverdrag zorgt voor meer stabiliteit in Oekraïne en dus minder immigratie naar Europa.
19% - 81% 814
5-4-2016 - Handel en mensenrechten mogen aan elkaar gekoppeld worden in een verdrag.
44% - 56% 809
5-4-2016 - Een associatieverdrag met Oekraïne is belangrijk om de stabiliteit aan de Europese grenzen te bevorderen.
24% - 76% 651
5-4-2016 - Nederlandse en Oekraïense bedrijven moeten zich makkelijker binnen elkaars grenzen kunnen vestigen.
26% - 74% 726
5-4-2016 - Europese en Oekraïense ondernemers moeten eenvoudiger kunnen investeren op elkaars grondgebied.
36% - 64% 795
5-4-2016 - Associatieverdragen zijn een effectieve manier van EU buitenlandbeleid.
34% - 66% 668
5-4-2016 - Oekraïne mag wel toetreden tot de interne markt van de EU.
27% - 73% 707
5-4-2016 - Oekraïne mag gebruik maken van financiële steun uit bestaande Europese fondsen.
14% - 86% 798

STEL EEN VRAAG

Ben je benieuwd wat de mening van Nederland is over een bepaald onderwerp? Dat kan door hieronder je vraag in te sturen.

Contact

PRIVACYVERKLARING

Vragen beantwoorden op NEDERLAND DENKT DAT is anoniem. Alleen op Facebook en Twitter weten we wie de vragen heeft beantwoord. We verzamelen geen persoonlijke gegevens tenzij je die zelf invult. De enige data die NEDERLAND DENKT DAT verzamelt als ze voorhanden zijn, is geslacht, leeftijd en regio.

1